e2cat, un model de millora contínua
És molt evident per a tots els centres educatius que cal millorar contínuament no només la tasca educativa, sinó també la gestió, l’organització de l’escola, ajustar el recursos a les necessitats canviants de l’alumnat, etc. Què fem i Com ho fem és el gran repte per establir nous objectius per a la millora de resultats.
La millora de resultats no implica només els educatius o els acadèmics (encara que sempre són els més importants per a un centre educatiu), sinó que cal tenir present els de: cohesió social, inserció laboral, innovació, creativitat, imatge de centre, responsabilitat social, satisfacció i pertinença, econòmics, gestió dels recursos, processos, etc.
El model e2cat amb la utilització de la lògica REDAR ajuda a donar resposta a tots aquests reptes.
La lògica REDAR és la metodologia de millora contínua que utilitzen els models d’excel·lència, consisteix en:
- Conèixer o identificar els resultats que estem obtenint i determinar quins volem aconseguir.
- Planificar i desenvolupar una sèrie d’enfocaments sòlidament fonamentats i integrats que ens portin a assolir els resultats que volem aconseguir (utilitzant noves accions, metodologies, innovacions, etc.).
- Desplegar els enfocaments de manera sistemàtica i assegurar la seva implantació completa.
- Avaluació. Avaluar el seguiment del desplegament i de les seves activitats, analitzar els resultats aconseguits en relació als enfocaments i els resultats que volíem assolir.
- Revisió. En funció de l’avaluació, identificar i restablir prioritats, planificar, implantar les millores necessàries i nous enfocaments.
QualicatEdu, especialistes en e2cat
Els laboratoris pels núvols. Primer premi Xavier Batlle 2020 (ex aequo) Projecte presentat per l’institut Comte de Rius
Com vam dir en l’anterior butlletí us presentem el projecte: Els laboratoris pels núvols, projecte guanyador del premi Xavier Batlle 2020 (conjuntament amb el projecte de coeducació presentat per l’institut Esteve Terradas).
Les eines tecnològiques estan presents en tot el que ens envolta. La innovació educativa ha d’aprofitar aquestes eines per a la millora de l’activitat docent. Si la tecnologia ha canviat l’escenari social, econòmic, cultural, empresarial; per què no també l’educatiu?
Però, l’èxit dels projectes docents d’innovació educativa, com ara “El laboratori pels núvols”, no depèn exclusivament de l’ús de la tecnologia com a base de tota innovació, darrera hi ha les persones: professorat i alumnat.
Des dels Laboratoris del Departament de Química, s’ha fet un canvi de 360 graus en la gestió integral utilitzant una eina molt potent que els alumnes tenen a les seves mans: els dispositius mòbils. Tot això ha suposat canvis de com portem a terme els plans i programes d’estudi, els processos educatius, mitjançant l’aplicació de les TAC i les millores comunicatives i, per descomptat, la creativitat en la gestió dels laboratoris del centre educatiu, amb aprenentatges reals, competencials i aplicables en el món empresarial 4.0.
Veure : El projecte en format pdf i el vídeo de presentació
Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat, centre d’excel·lència + 300 e2cat, primer centre de Catalunya amb 3 certificacions ISO
L’Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat és un centre amb reconeixement d’excel·lència e2cat (+ 300) des de 2011, actualment està en fase de reavaluació per a la millora de la seva qualificació com a centre excel·lent. El seu distintiu principal des de sempre ha estat el seu compromís per la qualitat i el medi ambient. Ja va ser el primer centre a assolir la certificació mediambiental segons la norma ISO 14001.
I, fa pocs dies ha aconseguit ser el primer centre de Catalunya a obtenir la certificació pel seu Sistema de Gestió Integrat segons les normes :
- ISO 9001:2015, de Gestió de Qualitat, certificat des del 2005
- ISO 14001:2015, de Gestió mediambiental, certificat des del 2008
- ISO 45001:2018, de Seguretat i Salut en el treball, certificat al 2020
El centre també està inscrit en el registre EMAS des del 2010 i aquest any ha tingut el reconeixement de +10 anys EMAS.
El SGI ( Sistema de Gestió Integrat) és un sistema de gestió eficient que facilita la presa de decisions i permet millorar els resultats de l’alumnat, augmentar la satisfacció de l’alumnat, les famílies i les empreses, així com treballar per tal de prevenir i reduir els incidents i accidents en el treball, i també els impactes ambientals generats pel centre.
Aquestes certificacions fan palès el compromís social del centre i el seu lideratge dins de la comunitat per a la millora de la qualitat, la prevenció de riscos, la sostenibilitat i la gestió mediambiental.
Enhorabona!