Model d’excel·lència educativa e2cat
Eix 1.1: Lideratge
El segon debat que us presentem és sobre el lideratge, correspon al punt 1.1 com l’anterior debat, però abordant el model de lideratge més adequat per a un centre educatiu.
El lideratge per gestionar un centre o una organització educativa amb els seus processos de millora o d’innovació està molt relacionat amb el que es coneix sota el concepte gestió del canvi. Podem definir el lideratge com “la facultat de motivar i guiar un grup de persones per aconseguir l’assoliment d’uns objectius”
Alguns autors proposen, en aquest sentit, un seguit de recomanacions:
- Transmetre el sentit de la urgència i de la necessitat del canvi, procés de millora o d’innovació.
- Establir complicitats compartint i consensuant decisions.
- Desenvolupar en l’equip una visó del canvi. Què aconseguirem? Com serà?
- Potenciar que els membres de l’equip actuïn amb llibertat, reduint obstacles o barreres (jeràrquiques, burocràtiques, etc.)
- Fer visualitzar els petits objectius que de manera ràpida s’han assolit.
- Empènyer l’equip per aconseguir els objectius, sense afluixar.
- Aconseguir institucionalitzar la cultura del canvi i dels processos de millora i d’innovació
Per exercir un bon lideratge cal, en primer lloc , conèixer-te a tu mateix
Habilitats d’un bon lideratge:
1. Coneixement de l’organització | 2. Preparació professional |
3. Sensibilitat i capacitat de captar l’entorn | 4. Resolució de problemes |
5. Comunicació | 6. Intel·ligència emocional |
7. Proactivitat | 8. Creativitat |
9. Agilitat i rapidesa en la presa de decisions | 10.Aprenentatge de noves capacitats i coneixements |
Els líders de l’organització es comprometen personalment a assegurar la implantació del Sistema de Gestió de Centre, i a:
- Garantir la implantació, el desenvolupament i la millora del SGQ del centre.
- Actualitzar l’estratègia i la planificació del centre i de les seves activitatsi serveis.
- Mesurar, revisar i millorar els resultats de manera responsable.
- Establir mecanismes per afavorir la creativitat i la innovació.
- Satisfer les expectatives i les necessitats de l’alumnat, les famílies, la societat,…
- Establir aliances i col·laboracions per complir amb la missió i la visió del centre.
- Promoure activitats per a la millora del mediambient i de la societat.
- Ser receptiu amb els companys i animar-los a participar en les activitats de millora del centreLideratge distribuïtUn aspecte a tenir present en la societat del coneixement és el model de lideratge distribuït o compartit en el qual l’equip és corresponsable de totes les actuacions. Per treballar d’aquesta manera es necessari que els professionals de l’organització disposin de la formació adequada, una actitud proactiva i iniciatives pròpies.En aquesta línia, el lideratge també ha de donar reconeixement professional i espais de debat per tal de poder compartir pràctiques que impulsin la millora educativa i construeixin coneixement.Lideratge distribuït és una aposta per la direcció dels centres educatius de qualitat i molt especialment per als centres que volen reconeixement d’excel·lència.Veure :
- Quatre models de lideratge educatiu per Àngel Castiñeira
- Lideratge distribuït: Una aposta per la dirección escolar de qualitat
- Lideratge distribuït, Escola Nova 21
- Lideratge per a la millora de l’aprenentatge
-
Miquel Àngel Prats: lideratge distribuït, comunitats i acompanyament